Follow - Menu | G+1 | fb fan page | nuffnang | amung | Says.my


Thursday, May 26, 2011

Tahukah Anda...... Pujian Membunuh?

woohooO biar betul?
  

     Yes!!
Pujian.......
Membunuh!....

                       You know why??
 
Alright.... sebelum masuk tido, Picco nak ceritakan sikit mengikut pendapat diri sendiri.....

So, this entry I'm not gonna make research or refer to any webs, blogs, books, news paper or somewhere else. Yea I'm serious! this is not joke okey?...  I just want to share something that make sense for all of us.


RAIHAN: ALBUM - PUJI - PUJIAN
*Cover Album Raihan ini tiada kena-mengena dengan mana-mana isi kandungan entry blog ini


Kita selalu menganggap pujian itu sebagai yang terpuji, yang terbaik, terbagus, dan segala-gala yang boleh mengangkat diri seseorang supaya boleh dijadikan contoh sampai orang tu terangkat-angkat, sampailah terangkat hidung sendiri kerana rasa megah dan bangga yang tiada sudah... bila capai pada suatu level yang orang disekeliling tak mampu buat, terus dapat pujian dan terus dipuji dan dipuji.....


Sebenarnya ramai orang tak akan sedar diri bila terkena puji, maksudnya tak menyedari diri telah termakan dek puji... bukan je kembang semangkuk, dah bermangkuk-mangkuk megi kembang dalam tu.. terus dan berterusan sehingga langsung tak sedar diri bila tak perasaan yang sebenarnya sebuah pujian itu teramat-amatlah bernilai! tapi sayang...ia telahpun dianggap biasa sebab selalu mendapat pujian..... bahayanya memikul pujian! lagi-lagi pujian yang besar itu boleh menjatuhkan diri sendiri tanpa disedari!


Contoh tempias dek puji di tempat belajar: Memang seronok kalau bercerita atau mendengar kelebihan masing-masing. Ada yang cerita dia mampu buat itu dan buat ini. Mula-mula niat nak berkawan lama-lama jadi dipergunakan.. kesian sangat-sangat bila diri kita selalu di minta tolong, atas sikap rajin sangat bercerita tentang kelebihan yang kita ada... bila dah kena puji dan termakan pula dek puji....alahai terangkat terus! sampai dipergunakan? isk isk isk....


Contoh tempias dek puji di tempat kerja: Kalau baru mula bekerja atau tukar ditempat kerja baru, tak perlu la nak bercerita kelebihan yang kita ada pada rakan sekerja kat sebelah atau mana-mana pekerja lain.. mula-mula kita saja bercerita kosong tentang kelebihan kita tu... bila cerita kita dah sampai kat telinga bos, bos mana la yang tak tahu nak gunakan kelebihan yang ada pada staff dia, lepastu bos pula dah mula teringat nama kita ni mampu buat tugas itu dan tugas ini (masa interview dulu lain cerita)... sampai semua staff tahu yang kita ada satu kelebihan dan apa lagi.... kita akan dipergunakan dengan kelebihan yang kita ada lah....padan muka! seelok-eloknya jangan berasa terlalu bangga dengan kejayaan diri sendiri sampai terlalu asyik bercerita pada orang lain, bila orang dah puji terus tak terkawal, makin syok sendiri pulak dah! Boss yang bijak tak akan sesekali memuji-muji pekerjanya, lagi-lagi kejayaan itu hanya sebuah kejayaan yang kecil kerana boss yang bijak tak akan memberi semangat dengan cara memuji-muji yang keterlaluan.


Contoh tempias dek puji atas suatu pencapaian: Bila kita sampai satu tahap kita terpaksa menerima pujian akan kehebatan dan kelebihan kita tu. Masa mula-mula kita dipuji, memang kita rasa terlalu bangga dan terharu sangat-sangat. Tapi kita kena sentiasa beringat, orang yang memuji kita tu ada yang 100% ikhlas, ada yang 50-50 dan ada yang puji dengan niat udang disebalik mee goreng seafood. Sebab, jika ada orang bijak yang iri hati dengan kita, pujian mereka boleh buatkan kita leka dan terus dibuai mimpi-mimpi indah sampai kita jatuh semula.....



"Bila anda telah sampai pada sesuatu kejayaan yang membanggakan, anggaplah ia hanya satu permulaan..... teruskanlah ke destinasi berikut yang jauh lebih gah! diiringi dengan pelbagai cabaran... hargailah setiap pujian, jangan sesekali anda merasa muak mendengarnya..... jika anda terleka, maka pujian akan membunuh segala-galanya....."


Akhir sekali, segala pujian yang diterima adalah bergantung pada diri sediri..  miskipun orang yang memberikan pujian itu dengan ikhlas tanpa sebarang muslihat, tetapi jika anda merasa teramat selesa dan terus leka dengan pujian tersebut..... lambat laun pujian itu juga mampu membunuh pencapaian yang anda telah kecapi.



"Like this post ? Click LIKE !
..and start SHARING now !



Leave a Reply

3 comments:

Madd said...

pujian yang memebuat kita leka...
sebaliknye kite kene memperkemaskan lagi...
pujian yang ikhlas memberi kita smngat lagi...
pujian yang tak ikhlas berkehendakkan sesuatu..
yang ni yang xsuka...

Abszeen Picco said...

Pujian ada baik dan ada buruk, jika pandai main peranan maka baiklah hasilnya...walaupun ada niat buruk disebaliknya.

Salam perkenalan Mohd Ridhuan!

Abszeen Picco said...

*Thanks to Eja Syarizal atas teguran anda supaya sy membetulkan penggunaan ayat dari "AWAK" kepada "KITA"

Thanks a lot too sifu kepada Eja Syarizal, NORLELA NAWI ZHULIAN... thank you so much!!

Next Previous HOME

UPDATE HISTORY


! UPDATE (Wednesday, 6th July 2011) :
" you can easily visit my blogspot via this URL ( http://abszeen.co.cc ) ,
or from any mobile devices via this URL ( http://abszeen.co.cc/m ) , thank you.."

Hi!, my name Ella Koon. Click me anytime to bring you back at the top of the page.